N i e u w s b r i e f
December 2022

Het jaar 2022 was door de maatschappelijke en Europese gebeurtenissen
behoorlijk turbulent. Het is duidelijk gebleken dat de binnenvaart een
onmisbare schakel is in de Nederlandse en Europese economie. Het was ook
een jaar van nieuwe innovatie en ontwikkelingen van subsidies voor nieuwe
motoren tot kleine zeevaartschepen die zeilen krijgen en elektrisch
aangedreven worden. En wat is het toch fijn dat de technologie zich
doorontwikkeld. Van vroeger aan boord niet bereikbaar zijn, kwartjes sparen
voor de telefooncel op de sluis, het gesprek af moeten breken omdat het schip
de sluis alweer uit moest varen, nu dag en nacht bereikbaar zijn met de
mobiele telefonie. Trackpiloten, die de schepen op koers houden, maar wat
ook met zich mee brengt dat de aandacht niet moet verslappen, want we
willen allemaal weer veilig in de haven komen.
In mei heeft er sinds een lange tijd weer een netwerkbijeenkomst plaats
gevonden. Als nieuw bestuur van Steunpunt Binnenvaart vonden we het erg
waardevol om kennis te maken en te bespreken wat we voor elkaar kunnen
betekenen.
Ook dit jaar zijn er weer vele hulpvragen binnen gekomen bij Steunpunt
Binnenvaart. We zijn blij dat de meeste mensen het steunpunt weten te vinden
bij vragen en of problemen. Sommige problematiek is soms al zo uit de hand
gelopen dat het beter zou zijn dat er eerder hulp was gevraagd om die verdere
escalatie te voorkomen. Komend voorjaar gaan we onderzoeken hoe de
mensen zo mogelijk toch eerder het Steunpunt weten te vinden en hun vraag
durven te stellen. Iris van der Pol is zelf ondernemer in de binnenvaart en volgt
een studie HBO counseling, zij gaat dit onderwerp verder onderzoeken.
De hulpvragen die we dit jaar hebben ontvangen lopen uiteen van problemen
met briefadressen, relatieproblemen, conflicten, grensoverschrijdend gedrag
tot ernstige financiële problemen. Steunpunt Binnenvaart is dankbaar voor de
hulp die we hebben mogen bieden doormiddel van informatie te delen,
meedenken in oplossingen en een luisterend oor te zijn.
Ook kijken we terug op een mooie samenwerking binnen het Steunpunt
afgelopen jaar.
En voor 2023 hopen we nog veel meer mensen te kunnen ondersteunen bij
problemen.
Hartelijke groet, ook namens het bestuur, Jenny & Jikke

www.steunpuntbinnenvaart.nl

Het jaar 2022 was door de maatschappelijke en Europese gebeurtenissen
behoorlijk turbulent. Het is duidelijk gebleken dat de binnenvaart een
onmisbare schakel is in de Nederlandse en Europese economie. Het was ook
een jaar van nieuwe innovatie en ontwikkelingen van subsidies voor nieuwe
motoren tot kleine zeevaartschepen die zeilen krijgen en elektrisch
aangedreven worden. En wat is het toch fijn dat de technologie zich
doorontwikkeld. Van vroeger aan boord niet bereikbaar zijn, kwartjes sparen
voor de telefooncel op de sluis, het gesprek af moeten breken omdat het schip
de sluis alweer uit moest varen, nu dag en nacht bereikbaar zijn met de
mobiele telefonie. Trackpiloten, die de schepen op koers houden, maar wat
ook met zich mee brengt dat de aandacht niet moet verslappen, want we
willen allemaal weer veilig in de haven komen.
In mei heeft er sinds een lange tijd weer een netwerkbijeenkomst plaats
gevonden. Als nieuw bestuur van Steunpunt Binnenvaart vonden we het erg
waardevol om kennis te maken en te bespreken wat we voor elkaar kunnen
betekenen.
Ook dit jaar zijn er weer vele hulpvragen binnen gekomen bij Steunpunt
Binnenvaart. We zijn blij dat de meeste mensen het steunpunt weten te vinden
bij vragen en of problemen. Sommige problematiek is soms al zo uit de hand
gelopen dat het beter zou zijn dat er eerder hulp was gevraagd om die verdere
escalatie te voorkomen. Komend voorjaar gaan we onderzoeken hoe de
mensen zo mogelijk toch eerder het Steunpunt weten te vinden en hun vraag
durven te stellen. Iris van der Pol is zelf ondernemer in de binnenvaart en volgt
een studie HBO counseling, zij gaat dit onderwerp verder onderzoeken.
De hulpvragen die we dit jaar hebben ontvangen lopen uiteen van problemen
met briefadressen, relatieproblemen, conflicten, grensoverschrijdend gedrag
tot ernstige financiële problemen. Steunpunt Binnenvaart is dankbaar voor de
hulp die we hebben mogen bieden doormiddel van informatie te delen,
meedenken in oplossingen en een luisterend oor te zijn.
Ook kijken we terug op een mooie samenwerking binnen het Steunpunt
afgelopen jaar.
En voor 2023 hopen we nog veel meer mensen te kunnen ondersteunen bij
problemen.
Hartelijke groet, ook namens het bestuur, Jenny & Jikke

www.steunpuntbinnenvaart.nl

Het jaar 2022 was door de maatschappelijke en Europese gebeurtenissen
behoorlijk turbulent. Het is duidelijk gebleken dat de binnenvaart een
onmisbare schakel is in de Nederlandse en Europese economie. Het was ook
een jaar van nieuwe innovatie en ontwikkelingen van subsidies voor nieuwe
motoren tot kleine zeevaartschepen die zeilen krijgen en elektrisch
aangedreven worden. En wat is het toch fijn dat de technologie zich
doorontwikkeld. Van vroeger aan boord niet bereikbaar zijn, kwartjes sparen
voor de telefooncel op de sluis, het gesprek af moeten breken omdat het schip
de sluis alweer uit moest varen, nu dag en nacht bereikbaar zijn met de
mobiele telefonie. Trackpiloten, die de schepen op koers houden, maar wat
ook met zich mee brengt dat de aandacht niet moet verslappen, want we
willen allemaal weer veilig in de haven komen.
In mei heeft er sinds een lange tijd weer een netwerkbijeenkomst plaats
gevonden. Als nieuw bestuur van Steunpunt Binnenvaart vonden we het erg
waardevol om kennis te maken en te bespreken wat we voor elkaar kunnen
betekenen.
Ook dit jaar zijn er weer vele hulpvragen binnen gekomen bij Steunpunt
Binnenvaart. We zijn blij dat de meeste mensen het steunpunt weten te vinden
bij vragen en of problemen. Sommige problematiek is soms al zo uit de hand
gelopen dat het beter zou zijn dat er eerder hulp was gevraagd om die verdere
escalatie te voorkomen. Komend voorjaar gaan we onderzoeken hoe de
mensen zo mogelijk toch eerder het Steunpunt weten te vinden en hun vraag
durven te stellen. Iris van der Pol is zelf ondernemer in de binnenvaart en volgt
een studie HBO counseling, zij gaat dit onderwerp verder onderzoeken.
De hulpvragen die we dit jaar hebben ontvangen lopen uiteen van problemen
met briefadressen, relatieproblemen, conflicten, grensoverschrijdend gedrag
tot ernstige financiële problemen. Steunpunt Binnenvaart is dankbaar voor de
hulp die we hebben mogen bieden doormiddel van informatie te delen,
meedenken in oplossingen en een luisterend oor te zijn.
Ook kijken we terug op een mooie samenwerking binnen het Steunpunt
afgelopen jaar.
En voor 2023 hopen we nog veel meer mensen te kunnen ondersteunen bij
problemen.
Hartelijke groet, ook namens het bestuur, Jenny & Jikke

www.steunpuntbinnenvaart.nl